Strona główna

Zamek w Chęcinach

W piątek 11 października klasa 6 a pojechała na całodniową wycieczkę poza Kraków. Podczas wizyty na zamku w Chęcinach, dowiedzieliśmy się, że budowla ta powstała na przełomie XIII i XIV wieku i początkowo władał nią Władysław Łokietek.

Warownia odegrała ważną rolę w życiu politycznym, gospodarczym oraz militarnym. Wzbogaciliśmy się także o znajomość nowej legendy dotyczącej królowej Bony. Jest to historia o Białej Damie, która  mieszkała w Zamku Królewskim w Chęcinach i przechowywała tu swoje skarby. Według opowieści zdecydowała się na powrót do swojego rodzimego kraju – Włoch. Kosztowności transportowano 12 wozami. Niestety, podczas przeprawy przez most nad rzeką  pod ciężarem klejnotów konstrukcja się załamała i wszystko wpadło do wody. Królowa chciała uratować jak najwięcej klejnotów. Podobno część skarbów została na zamku. Dlatego Biała Dama błąka się po murach, szukając swych bogactw pozostałych w warowni. Ale nie tylko zjawa straszy w zamku. Druga legenda mówi o tym, że na zamku, jeśli dobrze posłuchasz, to usłyszysz tętent końskich kopyt...

Po wizycie na zamku pojechaliśmy do Centrum Nauki Leonardo da Vinci. To, co zobaczyliśmy, było bardzo ciekawe. Mogliśmy m.in. zobaczyć, jak funkcjonuje nasz mózg i organizm albo jak to jest poruszać się na wózku inwalidzkim. Spędziliśmy tam czas nie tylko na zabawie, ale i na nauce. Następnie zwiedziliśmy jedyną w swoim rodzaju jaskinię Raj, w której jest mnóstwo pięknych nacieków skalnych, nie tylko tych często spotykanych (stalaktyty, stalagmity, lub stalagnaty), ale również rzadszych okazów, np. perły jaskiniowe, pola ryżowe, draperie czy kolumny. Dowiedzieliśmy się, że jaskinię Raj, miliony lat temu, zamieszkiwali Neandertalczycy i różne prehistoryczne zwierzęta przystosowane do życia w takich warunkach. Jednak kilkaset tysięcy lat później wejście do jaskini się zawaliło. Dopiero w czasach współczesnych trójka uczniów technikum z Krakowa, prowadząc badania podczas praktyki, odkryła około metrową szczelinę w ziemi i sprawiła, że usłyszeliśmy o jaskini na nowo. Po wizycie w tym miejscu odwiedziliśmy Muzeum Neandertalczyka i dowiedzieliśmy się nieco więcej o dawnych mieszkańcach tego terenu i ich kulturze.

Podczas powrotu autokarem do Krakowa pan przewodnik i organizator wycieczki wraz z naszą wychowawczynią oraz mamą Sandry zrobili nam test wiedzy z tego, co usłyszeliśmy od oprowadzających nas przewodników. Ależ to była wspaniała zabawa! Pytań było ponad 40. Największą spostrzegawczością i najlepszą pamięcią wykazała się Helenka. Po tak mile spędzonym czasie każdy z nas z pewnością miał co opowiadać w domu.

Amelia Molendys kl. VI a

Zapraszamy do galerii

Ewangelia na dziś

Fragment Ewangelii na dzisiejszy dzień.
  • Wtorek 2019-11-19, 33. tydz. zwykły
    Łk 19,1-10
    Jezus wszedł do Jerycha i przechodził przez miasto. A był tam pewien człowiek, imieniem Zacheusz, zwierzchnik celników i bardzo bogaty. Chciał on koniecznie zobaczyć Jezusa, kto to jest, ale nie mógł z powodu tłumu, gdyż był niskiego wzrostu. Pobiegł więc naprzód i wspiął się na sykomorę, aby móc Go ujrzeć, tamtędy bowiem miał przechodzić. Gdy Jezus przyszedł na to miejsce, spojrzał w górę i rzekł do niego: „Zacheuszu, zejdź prędko, albowiem dziś muszę się zatrzymać w twoim domu”. Zeszedł więc z pośpiechem i przyjął Go rozradowany. A wszyscy widząc to, szemrali: „Do grzesznika poszedł w gościnę”.
    Lecz Zacheusz stanął i rzekł do Pana: „Panie, oto połowę mego majątku daję ubogim, a jeśli kogo w czym skrzywdziłem, zwracam poczwórnie”. Na to Jezus rzekł do niego: „Dziś zbawienie stało się udziałem tego domu, gdyż i on jest synem Abrahama. Albowiem Syn Człowieczy przyszedł szukać i zbawić to, co zginęło”.

Przydatne linki

Rodzinny Kraków - Portal dla rodziców i dzieci z Krakowa i okolic
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna - informacje o sprawdzianie po klasie szóstej, archiwum sprawdzianów z poprzednich lat
www.matzoo.pl - Ćwicz i ucz się matematyki! Strona dla uczniów szkół podstawowych
Dzieci i młodzież w Internecie - materiały edukacyjne o bezpieczeństwie w sieci
http://pisupisu.pl/ - naukę pisania na klawiaturze, słowne zabawy, bajki i ćwiczenia z ortografii