Publiczna Szkoła Podstawowa Sióstr Salezjanek

Zapraszamy

Zdobywcy Trzech Koron

Wycieczka w Pieniny klasy 7a i 7c

W poniedziałek 18 października o godz. 8:15 wyruszyliśmy na wycieczkę w Pieniny.  Pierwszym punktem programu było zdobycie Trzech  Koron - najwyższego szczytu Pienin o wysokości 982 m n.p.m. ( w imponującym tempie ). Około  godziny  11.00 rozpoczęliśmy wędrówkę na szczyt. W czasie drogi  podziwialiśmy piękne widoki i przyrodę w kolorach jesieni.  Po zdobyciu szczytu zmęczeni, ale bardzo zadowoleni wróciliśmy do autokaru i pojechaliśmy na pyszny obiad do pensjonatu „Szczepaniakówka” w Niedzicy. Posileni w dobrych humorach ruszyliśmy przez zarośla do budynku gier i zabaw, gdzie zajęliśmy się zabawą - kręgle, cymbergaj, bilard itp.  Wieczorem, po ciemku, ale z latarkami  na głowach i w rękach  wróciliśmy do pensjonatu na smakowite kiełbaski i ciepłą herbatę.

Następnie przeszliśmy do naszych pokoi, gdzie rozpakowaliśmy się i przygotowaliśmy się do snu.

Drugiego dnia obudziliśmy się wypoczęci i chętni na dalsze przygody. Około 8:30 zjedliśmy obfite  śniadanie, spakowaliśmy się i wyruszyliśmy na zwiedzanie okolicy. W pierwszej kolejności poszliśmy na Zamek w Niedzicy, zwiedzaliśmy jego zakątki, odkrywaliśmy tajemnice i szukaliśmy duchów. Później poszliśmy na cmentarz baronów niedzickich nad skałką „Groby”. Następnie wyruszyliśmy w rejs po Jeziorze Czorsztyńskim. Wielką atrakcją było oglądanie zamków w Niedzicy i Czorsztynie od strony jeziora.  Po rejsie zwiedziliśmy koronę zapory w Niedzicy, gdzie mogliśmy podziwiać piękny obraz 3D pt. „Moc żywiołów”. Mieliśmy też trochę czasu wolnego na zakup pamiątek. Po zwiedzaniu  wróciliśmy na obiad do pensjonatu. Zmęczeni, ale radośni i pełni wrażeń wsiedliśmy do autokaru, by zakończyć wycieczkę około godziny 17:30.

Joanna Koralik 7c

DZIEŃ EDUKACJI NARODOWEJ

DZIEŃ NISKOROSŁOŚCI

25 października obchodziliśmy w naszej szkole „Dzień Niskorosłości”. Z tej okazji wszyscy uczniowie ubrani byli w kolorze zielonym. Odwiedziła nas mama Magdy, która wyjaśniła nam, czym jest niskorosłość. Dowiedzieliśmy się również, że wiele osób z achondroplazją uprawia różne sporty, gra w filmach i są aktywni w wielu dziedzinach życia. Przypomnieliśmy sobie także, że należy z szacunkiem odnosić się do kolegów, koleżanek, niezależnie od różnic, które nas dzielą. Zapamiętamy szczególnie, że każdy z nas jest inny, a dzięki temu KAŻDY Z NAS JEST WYJĄTKOWY!

POŚWIĘCENIE RÓŻAŃCÓW I IMIENINY SIOSTRY SABINY

W czasie niedzielnej Eucharystii 24 października ksiądz Paweł Andrejczuk poświęcił różańce trzecioklasistom z naszej szkoły. Oprócz tej uroczystości miało miejsce drugie wydarzenie. Złożyliśmy imieninowe życzenia Siostrze Sabinie. Niespodziankę (kwiaty i piękną laurkę) udało się utrzymać w tajemnicy do samego końca! Droga Siostro Sabino! Niech Pan Jezus błogosławi!

Izabela Błaszczyk

TAJEMNICE KRZYSZTOFORÓW

W sobotę 23 października uczestnicy kółka historyczno – turystycznego zwiedzali jedną z najpiękniejszych kamienic Krakowa – Pałac Krzysztofory. Zabudowania pałacowe powstały w wieku XVII po połączeniu dwóch średniowiecznych kamienic. Pałac, w którym obecnie mieści się jeden z oddziałów Muzeum Historycznego Miasta Krakowa, ma cztery kondygnacje oraz piwnice, które w czasach średniowiecznych znajdowały się na poziomie parteru. Poziom Rynku przez kilka wieków podniósł się o 5 – 6 metrów na skutek gromadzenia się różnego rodzaju śmieci. Na fasadzie budynku znajduje się figura patrona budynku – świętego Krzysztofa, która została umieszczona tu na powrót dopiero w lipcu tego roku, po remoncie kamienicy. Z piwnicami budynku związana jest legenda o skarbach, których pilnuje sam diabeł pod postacią koguta. Na szczęście go nie spotkaliśmy! Wchodziliśmy do różnych sal, byliśmy świadkami przygotowań do powstania stałych wystaw muzealnych (po drodze mijaliśmy jeszcze opakowane w folię nowiutkie gabloty oraz lokum, gdzie są już zgromadzone eksponaty czekające na umieszczenie we właściwym miejscu), ale największe wrażenie zrobiła na nas reprezentacyjna Sala Baltazara Fontany, w której niegdyś odbywały się bale! Nazwa wzięła się od włoskiego sztukatora i rzeźbiarza, który jest twórcą m.in. różnych ozdób w Kościele św. Anny,  a w Krzysztoforach umieścił na suficie piękny stiuk przedstawiający scenę z mitologii – jak syn Heliosa, Faeton, spada z rydwanu swojego ojca. Bardzo dużą atrakcją była wizyta w dwupoziomowej bibliotece pałacowej. Piętra oddziela podłoga ze szkła. Stąpaliśmy po niej z dużą ostrożnością. Sensację wzbudził tradycyjny katalog biblioteczny. Dzieciom bardzo podobało się wyciąganie małych szufladek i nie mogły się nadziwić,  że jeszcze kilka lat temu tylko w ten sposób dało się wyszukać odpowiednią książkę .

Po opuszczeniu podwojów pałacowych, posileni krakowskim obwarzankiem, udaliśmy się w ramach spaceru pod Wawel, skąd Plantami przeszliśmy na przystanek tramwajowy. Kolejną wycieczkę zaliczamy do udanych!